Koronawirus (COVID-19), a co to jest?

Photo by Roman Kraft on Unsplash
Post miałam dodać wczoraj (12.03.2020), ale spałam i nie zadziałała automatyczna publikacja :/

Zacznijmy od początku, istnieje siedem gatunków koronawirusa ludzkiego (pierwszy niewypisany poniżej został opisany w latach 60 XX wieku):

  • ludzki koronawirus 229E - alfa-koronawirus
  • ludzki koronawirus OC43 - beta-koronawirus
  • ludzki wirus SARS - beta-koronawirus
  • ludzki koronawirus NL63 - alfa-koronawirus
  • ludzki koronawirus HKU1 - beta-koronawirus
  • ludzki koronawirus bliskowschodniego zespołu oddechowego – wirus MERS - beta-koronawirus
  • ludzki koronawirus SARS-CoV-2 (z chińskiego miasta Wuhan)

No i są też koronawirusy zwierzęce; do chorób należą m.in.:
  • zakaźne zapalenie oskrzeli u ptactwa (wirus ptasiego zapalenia oskrzeli - IBV) - gamma-koronawirus
  • zakaźne zapalenie otrzewnej kotów (wirus kociego koronawirusa) - alfa-koronawirus
  • epidemiczna biegunka świń
  • wirusowe zapalenie żołądka i jelit u bydła

"Rzadko wirus przenosi się ze zwierząt na ludzi, mimo że w Chinach osoby zarażone twierdziły, że zanim zostały zarażone to, znajdowały się na targu rybnym lub zwierzęcym. Zazwyczaj człowiek zaraża się od nosiciela wirusa. Zdarza się, że osoba jest nosicielem wirusa, nie choruje, nie ma świadomości występowania wirusa w organizmie, a przy okazji zaraża wszystkie osoby wokół siebie. Ludzie zarażają się drogą kropelkową." ~ Alphavit

Objawy koronawirusa mogą wystąpić nawet po 2 tygodniach: gorączka, kaszel, zmęczenie, dusznośćból mięśni, katar oraz kichanie. 

13.03.2020
Ilość zachorowań: 139 018
Wyleczonych osób: 70 727
Zgony: 5 116
64
 zarażonych w Polsce; 1 zgon.
Photo by CDC on Unsplash

Do 5 marca nie myślałam o realnym zagrożeniu ze strony koronawirusa*. Niestety jak się dowiedziałam:
muszą na siebie bardzo uważać, nawet jeśli, byłabym zdrowa jak ryba to, zależy mi na rodzinie i znajomych. Zaczęłam, więc bardziej dbać o to, co robię i gdzie spędzam czas.

*cząsteczki koronawirusa "żyją" przez około 9 dni, dla porównania, wirus grypy tylko 24 godziny.

Metody zapobiegania (szczepionki są w trakcie testowania, które musi potrwać około roku)

W gazecie wyczytałam, że powinnam zacząć brać witaminę C 1000 mg, w domu takiej nie posiadam, ale zastąpiłam ją tabletkami Rutyny C, spożywanej w większej ilości (jedna tabletka ma tylko 100 mg wit c).
Codziennie wieczorem piorę rękawiczki i następnego dnia zakładam inne, a dodatkowo po każdym powrocie do domu myję ręce (ciepłą wodą, mydłem) i odkażam telefon. Raz na jakiś czas laptop i klamki od drzwi wejściowych i od łazienki.
Jeśli mogę, unikam zaludnionych miejsc, a zamiast chodzić po domach znajomych, wychodzimy na dwór - albo w ogóle się nie spotykamy.
Nie spożywam używek. Głównym powodem jest omdlenie pod koniec lutego i tygodniowe osłabienie, poza tym wysoko procentowy alkohol nie uchroni mojego organizmu od środka, pomoże tylko podczas np.: dezynfekcji rąk. 

Jeśli chcecie być na bieżąco z tematem wirusa, zapraszam na instagramowe story pana Łukasza: https://www.instagram.com/lukaszbok_kiks/
Bibliografia: gdziepolek.pl, wikipedia, gov.pl i instagram powyższego pana.

Komentarze